KOMUNIKAT dla pacjentów SPZOZ Szanowni Państwo
W związku z dynamicznym rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 w kraju, wprowadzone zostały zmiany w funkcjonowaniu placówek SPZOZ (Liszki i Morawica).
Od 16 marca 2020 nastąpiła reorganizacja pracy w zakresie udzielania świadczeń, nie oznacza to jednak, że przychodnie SPZOZ zostały zamknięte - nadal funkcjonują, lecz na innych zasadach.
Mimo że ograniczone zostały wizyty osobiste pacjentów w przychodni, zapewniona jest ciągłość opieki osobom chorym przewlekle, wymagającym natychmiastowej opieki i wszystkim, którzy tej opieki potrzebują. Zmiana systemu opieki polega na realizacji jej zdalnie, czyli udzielanie porad telefonicznych – TELEPORAD, lub bezpośrednio w przychodni.
Obecnie obsługiwanie teleporad i przetwarzanie zapytań trwa znacznie dłużej niż zwykła wizyta odbywająca się w gabinecie lekarza, wszystkie czynności związane z teleporadą medyczną wymagają więcej czasu, zwłaszcza, że z różnych przyczyn dysponujemy mniejszą obsadą kadry medycznej. Wielokrotnie zwiększyła się liczba porad, zamawianych recept, dlatego dodzwonienie się do przychodni może być znacznie utrudnione.
Wprowadzone ograniczenie osobistych wizyt w przychodni i wdrożenie procedur ma na celu zminimalizowanie rozprzestrzeniania się zakażeń koronawirusem przede wszystkim wśród mieszkańców gminy, a także wśród personelu, co nie jest równoznaczne z ograniczeniem dostępu do opieki. Przychodnia jest szczególnym miejscem, w którym może dojść do rozprzestrzeniania się wirusa przy dużym skupisku ludzi i nieprzestrzeganiu zasad reżimu sanitarnego.
W stanie epidemii w kraju najważniejszym celem służb medycznych, ale również Państwa czyli naszych Pacjentów jest dołożenie wszelkich starań, aby zapobiec drastycznej sytuacji, w której znalazły się inne kraje. Ten wspólny cel musimy realizować razem. Wszyscy znajdujemy się w bardzo trudnej sytuacji bytowej, społecznej - zwłaszcza seniorzy, dlatego uprzejmie prosimy o wyrozumiałość, cierpliwość, odpowiedzialność i przestrzeganie wdrożonych zmian organizacyjnych w zakresie sprawowania opieki medycznej.
Jako podmiot leczniczy staramy się robić wszystko, co w naszej mocy, żeby każdemu zapewnić prawidłową opiekę w bezpiecznych warunkach, niezależenie czy odbywa się bezpośrednio w przychodni czy poprzez TELEPORADY.
Wprowadzone zmiany organizacyjne w SPZOZ
-
Wprowadzone zostały porady przez telefon - teleporady - w zakresie świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej i specjalistycznej w poradni ginekologicznej.
-
Okresowo zawieszone zostały działania profilaktyczne u dzieci i młodzieży: bilanse zdrowia, wizyty profilaktyczne, profilaktyka stomatologiczna. Szczepienia w ramach Programu Szczepień Ochronnych u dzieci zostają odroczone do 18 kwietnia 2020 (rekom. Min. Zdr., GIS)
-
Ograniczone zostało funkcjonowanie Punktu Pobrań: wykonujemy badania na pilne zlecenie lekarza, okresowo kontrolowane, do zabiegu, pilne - zlecone w poradni ginekologicznej.
-
Do każdego pacjenta podchodzimy indywidualnie zbierając wszelkie potrzebne informacje do prawidłowej diagnostyki zdalnej: w bezpieczny sposób drogą elektroniczną można przesłać dane niezbędne do konsultacji – wyniki badań, posiadaną dokumentację.
-
Pacjenci, którzy dzwonią do przychodni informowani są, że wizyta może odbyć się w formie teleporady,
odpowiadają na pytania zawarte w ankiecie (wywiad epidemiologiczny, kliniczny).
-
Wizyta osobista w przychodni odbywa się tylko w sytuacji, gdy pacjentowi nie można pomóc zdalnie, wymaga wykonania dodatkowych badań i jest wyznaczona przez lekarza - zwłaszcza w przypadku osób starszych, niepełnosprawnych.
-
Zgłaszający się pacjenci w przypadku zagrożenia życia i zdrowia są natychmiast przyjmowani.
-
Zamówienia na recepty przyjmujemy drogą elektroniczną i telefonicznie. W wyjątkowych przypadkach można włożyć do skrzynki przed przychodnią. Kody recept (czterocyfrowy numer) Pacjent otrzymuje na telefon komórkowy lub pracownicy oddzwaniają na podany numer telefonu stacjonarnego.
-
Do obsługi skrzynki pocztowej (maili) oddelegowany jest pracownik, który na bieżąco odbiera i przekazuje wszystkie sprawy dotyczące pacjentów.
-
Do udzielania porady przez telefon udostępnione okresowo zostały dodatkowe telefony, z których korzystają lekarze do oddzwaniania w ramach teleporady, aby nie blokować linii stacjonarnych.
-
Czas porady telemedycznej uzależniony jest od rodzaju zgłaszanego problemu i może trwać nawet do 40 min. Zdarza się, że lekarz kontaktuje się z pacjentem kilka razy w jednej sprawie, jeżeli jest to niezbędne do przeprowadzenia prawidłowego procesu diagnostycznego. Ponadto lekarze w ramach teleporady niejednokrotnie zmuszeni są do oddzwaniania kilka razy do pacjenta, ponieważ zdarza się, że pacjent nie odbiera telefonu!
-
W pierwszej kolejności w ramach teleporad obsługiwani są pacjenci w pilnych przypadkach, lekarze oddzwaniają wówczas i zapraszają na osobistą wizytę w poradni.
-
Przy wejściu do przychodni Pacjenci zobowiązani są do dezynfekcji rąk, poddani są kontroli temperatury ciała, w przypadku objawów infekcji kaszel, katar proszeni są o założenie maseczki ochronnej.
-
Wszystkie teleporady realizowane są w danym dniu, na bieżąco. W wyjątkowych przypadkach realizacja następuje w dniu następnym.
-
Realizacja zamówień na recepty została nieco wydłużona z 2 do 4 dni, ze względu na bardzo duże zapotrzebowanie na tego rodzaju świadczenia i ogromną ilość porad telemedycznych.
-
Lekarz może zdalnie wystawić zwolnienie lekarskie tylko w uzasadnionym przypadku medycznym, osobie chorej. W tym przypadku Pacjent może zostać poproszony do przychodni w celu przeprowadzenia badania.
-
Teleporad udzielają również: pielęgniarka środowiskowo rodzinna i położna środowiskowo rodzinna przy SPZOZ. W pilnych przypadkach opieka środowiskowa jest realizowana w środowisku zamieszkania pacjenta z zachowaniem zasad bezpieczeństwa zdrowotnego.
-
Podejmujemy również działania w przypadku zgłoszenia trudnej sytuacji seniorów pozbawionych opieki, samotnych, niepełnosprawnych w celu zapewnienia opieki medycznej.
Jeśli posiadasz informacje o SENIORACH samotnych, bez opieki, niepełnosprawnych
poinformuj Jednostki OSP, przychodnie SPZOZ, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej –
zorganizujemy pomoc!
Poprzedni artykuł