10 września 2025 InformacjeInne

10 września – Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom

10 września obchodzimy Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom. Święto zostało zainicjowane w 2003 roku przez Międzynarodowe Towarzystwo Zapobiegania Samobójstwom (IASP) we współpracy z Światową Organizacją Zdrowia (WHO) i Światową Federacją Zdrowia Psychicznego (WFMH).

10 września – Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom

Dorastanie, jako okres przejścia od dzieciństwa do dorosłości, niesie ze sobą liczne wyzwania. Chociaż wiele osób wspomina te lata z nostalgią, dość często zdarza się, że  zapominają o trudnościach, które temu czasowi towarzyszyły. Dla nastolatków ten okres bywa źródłem wstydu, frustracji, zagubienia. To także moment konfrontacji różnych systemów wartości – z jednej strony tych wyniesionych z domu, a z drugiej tych obecnych w grupie rówieśniczej. Na tym etapie rozwoju młodzi ludzie eksperymentują, podejmują bardziej ryzykowne decyzje, ale jednocześnie uczą się samodzielności. Sposób, w jaki przebiega proces dorastania jest istotny dla poczucia własnej skuteczności i podejścia, które później przyjmuje się w dorosłym życiu. Warto zatem zadbać o dobry przebieg okresu adolescencji. Ten krótki artykuł poświęcony jest problemowi depresji wśród nastolatków, ale treści w nim zawarte mogą okazać się wartościowe zarówno dla nich, jak i osób dorosłych. 

Dorastanie a mózg

W okresie dorastania młody człowiek doświadcza gwałtownych zmian hormonalnych, które wcześniej nie były tak intensywnie obecne w jego organizmie. Równolegle rozwijają się ważne obszary mózgu, na przykład układ limbiczny – odpowiedzialny za reakcje emocjonalne, regulację snu i tzw. układ nagrody – związany z naszym zachowaniem, motywacją, ale też uzależnieniami. W czasie dorastania rozwija się także kora przedczołowa, czyli obszar mózgu, który umożliwia nam planowanie, kontrolę impulsów (czyli na przykład hamowanie nagłych i silnych reakcji emocjonalnych wywoływanych m.in. przez układ limbiczny) oraz podejmowanie decyzji. Właśnie dlatego, że obydwa te obszary nadal się wtedy rozwijają, kontrola emocji jest o wiele trudniejsza.

“To wszystko przez ten internet!”

Do tej trudnej mieszanki – rozwoju mózgu, huśtawki hormonów, chęci eksperymentowania, silnej potrzeby identyfikacji z grupą oraz często konfliktów z opiekunami, dochodzą media społecznościowe. Ich użytkownicy mają styczność z treściami pogłębiającymi kompleksy, siejącymi dezinformację i strach. Media społecznościowe ułatwiają dostęp do pornografii i stwarzają przestrzeń do hejtu – treści przepełnionych zawiścią, wrogością i pogardą (skądinąd często tworzonymi przez boty, a nie ludzkich użytkowników sieci). 

Łatwo dorosłym krytykować nastolatków za spędzanie tak wiele czasu w sieci, ale warto zastanowić się, jaki sami dają im przykład. Twórcy raportu Digital 2025, na podstawie zebranych danych, stwierdzili, że łączny dzienny czas spędzony w internecie przez osoby 16+ wynosi 6 godzin i 26 minut. Problem wirtualizacji życia nie dotyczy więc jedynie adolescentów, ale także dorosłych, których zachowania często są wzorcem postępowania. Być może wiele młodych osób chętnie by z mediów społecznościowych zrezygnowało, ale powszechna obecność rówieśników w sieci zmusza do współuczestniczenia, aby nie zostać wykluczonym.

Dbając więc o własne zdrowie, warto ograniczać czas spędzany w mediach społecznościowych. W ustawieniach telefonu oraz konkretnych aplikacji możliwe jest włączenie funkcji ograniczającej korzystanie z danej aplikacji powyżej wyznaczonego uprzednio czasu.

Innym problemem związanym z korzystaniem z telefonu czy komputera, szczególnie przed snem, jest niebieskie światło emitowane przez ekrany. Wstrzymuje ono wydzielanie melatoniny – hormonu kluczowego dla regulacji rytmu dobowego, w tym snu. Problemy ze snem łączą się mocno z depresją. Niektórzy badacze sugerują, że mogą one nie tylko być skutkiem depresji, ale także do niej prowadzić. Warto więc używać trybu nocnego, który ogranicza emisję niebieskiego światła, w urządzeniach multimedialnych.
Należy podkreślić, że korzystanie z komputerów i telefonów nie jest z natury złe, niesie ze sobą wiele możliwości. Dobrze jednak stosować higienę cyfrową, o której więcej można przeczytać między innymi tutaj: https://dbamomojzasieg.pl/higiena-cyfrowa

Depresja jako zaburzenie

Depresja nie jest wymysłem ani kaprysem, jest zaburzeniem nastroju, obecnym w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD). Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) to właśnie depresja, zaburzenia lękowe i zaburzenia zachowania są głównymi przyczynami chorób i niepełnosprawności u nastolatków. Co szczególnie niepokojące, samobójstwo – będące jednym z możliwych skutków nieleczonej depresji – odpowiada za co trzeci zgon w grupie wiekowej 15-29!

Depresję w okresie dojrzewania łatwo pomylić ze zwykłym buntem – często zamiast rozpaczy, która kojarzy nam się z tym zaburzeniem, u nastolatka dominować będzie frustracja czy drażliwość. Ponadto, nastrój adolescenta może zmieniać się kilkukrotnie w ciągu dnia (jest to tzw. reaktywność nastroju).

Mechanizm powstawania depresji nie jest do końca poznany i może być odmienny u różnych osób. Wiąże się on z wieloma czynnikami – od uwarunkowań genetycznych, przez środowisko społeczne, aż po sytuację życiową i materialną. Nie na wszystko co nas spotyka mamy wpływ, ale można ograniczyć ryzyko rozwoju depresji dbając o styl życia – starając się unikać przewlekłego stresu, pilnując zdrowego snu, budując jakościowe relacje z innymi ludźmi, ograniczając używki (a najlepiej z nich rezygnując ☺), uprawiając regularną aktywnością fizyczną, dbając o samorozwój, zdrową dietę i odpoczynek.

Na co zwrócić uwagę, czyli sygnały alarmowe

Kiedy objawy depresji już występują i utrzymują się co najmniej 2 tygodnie należy koniecznie sięgnąć po profesjonalną pomoc!

Na co zwrócić uwagę:

1. Istotne zmiany w ilości i jakości snu;

2. Istotne zmiany w ilości i częstotliwości jedzenia;

3. Przybicie, smutek, brak motywacji, poczucie winy, zwiększona drażliwość;

4. Wybuchy płaczu lub agresji, wycofanie z życia społecznego, spędzanie większości czasu wolnego w pokoju;

5. Duże zaległości w obowiązkach;

6. Mówienie o myślach lub planach samobójczych, wypowiadanie zdań podobnych do “chcę umrzeć”, zachowania prowadzące do zagrożenia życia lub uszkodzeń ciała (na przykład celowe okaleczanie się).

 

Uwaga! Niektóre ze zmian, na przykład w zakresie ilości snu czy spożywanych pokarmów, mogą być naturalne dla okresu adolescencji. W przypadku wątpliwości czy dana zmiana wymaga interwencji należy skonsultować się z lekarzem lub psychologiem.

 

Gdzie szukać pomocy?

Nie bój się prosić o pomoc. Jeśli widzisz u siebie lub swojego dziecka objawy depresyjne, skonsultuj się ze specjalistą – psychologiem, psychoterapeutą, psychiatrą. Jeżeli masz wątpliwości jakiej formy pomocy wymaga Twoja sytuacja, umów się na konsultację psychologiczną (są one realizowane w przychodniach oraz prywatnych gabinetach) lub na spotkanie z psychologiem szkolnym. Specjalista pokieruje Cię dalej. W sytuacji gdy pomoc potrzebna jest teraz, a terminy do specjalistów odległe, warto skorzystać z telefonu zaufania (wypisane na końcu artykułu) lub pomocy oferowanej przez Ośrodek Interwencji Kryzysowej (https://oik.krakow.pl). W przypadku obecnych myśli lub zachowań samobójczych należy zgłosić się do szpitala psychiatrycznego na obserwację, a w sytuacji zaostrzeń nie bój się zadzwonić na numer alarmowy (112 lub 999). O zasadach przyjęcia do szpitala psychiatrycznego można dowiedzieć się więcej tutaj:

https://www.gov.pl/web/rpp/zasady-przyjecia-do-szpitala-psychiatrycznego

Ważne! Od 17.09.2025 do psychologa na NFZ można zapisać się bez skierowania od lekarza rodzinnego!

 

Zakończenie i podsumowanie

Zaburzenia psychiczne, w tym depresja, są realnymi zjawiskami, które dotyczą coraz większej części społeczeństwa, w tym dzieci i młodzieży. Na rozwój i przebieg depresji mają wpływ geny, środowisko, styl życia, kultura i wiele innych czynników. Podobnie jak samodzielnie nie należy leczyć się z zapalenia płuc, nowotworów czy innych trudnych chorób i zaburzeń, tak nie należy samodzielnie leczyć się z zaburzeń psychicznych. Szybka i adekwatna pomoc ułatwia proces zdrowieniaPomocy należy szukać u specjalistów od zdrowia psychicznego – psychologów, psychoterapeutów i psychiatrów. W przypadku wątpliwości gdzie się udać, warto skorzystać z konsultacji prowadzonej przez psychologa. W sytuacjach wymagających nagłych interwencji dobrze jest skorzystać z telefonów zaufania, centrów interwencji kryzysowej czy telefonu alarmowego 112 (lub 999).

 

Telefony zaufania

1. Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży: 116 111; https://116111.pl

2. Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12; https://czat.brpd.gov.pl

3. Krakowski telefon zaufania: 12 413 71 33; https://oik.krakow.pl/telefon-zaufania

 

                                                                                                         Tekst: Bartłomiej Polaszczyk

Źródła

  1. https://datareportal.com/reports/digital-2025-poland dostęp 02.09.2025
  2. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/depression dostęp 02.09.2025
  3. https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/depresja-u-dzieci-i-mlodziezy dostęp 02.09.2025
  4. https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/blue-light-has-a-dark-side dostęp 02.09.2025
  5. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health dostęp 03.09.2025
  6. https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/adolescent-health-and-development dostęp 03.09.2025
  7. https://dbamomojzasieg.pl/higiena-cyfrowa dostęp 03.09.2025
  8. https://oik.krakow.pl dostęp 03.09.2025
  9. Harwas-Napierała, B. i Trempała, J. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. T. 2, Warszawa, PWN
  10. Trempała, J.(red.). (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, Warszawa, PWN. 
  11. Gradisar, M., Kahn, M., Micic, G., Short, M., Reynolds, C., Orchard, F., Bauducco, S., Bartel, K., & Richardson, C. (2022). Sleep’s role in the development and resolution of adolescent depression. Nature Reviews Psychology1(9), 512–523. https://doi.org/10.1038/s44159-022-00074-8
  12. Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN