14 stycznia 2019 Oświata

Od przedszkola do naukowca- innowacja pedagogiczna w szkole w Czułowie

W Szkole Podstawowej im. Antoniego Sewiołka w Czułowie realizowana jest innowacja pedagogiczna "Od przedszkolaka do naukowca", prowadzona we współpracy z pracownikami Instytutu Fizjologii Roślin PAN w Krakowie.

Od przedszkola do naukowca- innowacja pedagogiczna w szkole w Czułowie

W Szkole Podstawowej im. Antoniego Sewiołka w Czułowie realizowana jest innowacja pedagogiczna "Od przedszkolaka do naukowca", prowadzona we współpracy z pracownikami Instytutu Fizjologii Roślin PAN w Krakowie.

Zajęcia mają na celu poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły o ciekawą formę rozwijającą postawy badawcze uczniów poprzez rozbudzanie ich zainteresowań, uzdolnień i pasji. Tworzy ona możliwość nabywania przez uczniów umiejętności zdobywania i przekazywania wiedzy dzięki pracy w zespole, uczeniu innych i uczeniu się od innych.

Na pierwszych w tym roku szkolnym warsztatach robiliśmy atrament z galasów według oryginalnej średniowiecznej receptury. Sprawdzaliśmy także na jakie kolory barwią płomień jony różnych metali (zdj. 1). Na następnym spotkaniu przygotowany poprzednio ekstrakt z galasów należało przesączyć, zagotować, ostudzić, dodać ostatni składnik i uzyskaliśmy prawdziwy atrament!

Głównym tematem naszych kolejnych zajęć był tlen. Wiemy już, że spalanie polega na reakcji danej substancji z tlenem. Skraplaliśmy tlen z powietrza dzięki zastosowaniu ciekłego azotu, a następnie sprawdzaliśmy jaki ma on wpływ na proces palenia. Mając do dyspozycji sporą ilość ciekłego azotu nie mogliśmy się powstrzymać, aby przy okazji nie sprawdzić jak działa on na żywą tkankę.
Tematem przewodnim kolejnego spotkania były jony. Poznaliśmy pojęcia dysocjacji i elektrolizy. Dowiedzieliśmy się dlaczego czysta chemicznie woda (destylowana) nie przewodzi prądu, a woda z solą już tak. Co najważniejsze zastosowaliśmy tą wiedzę w praktyce pokrywając stare gwoździe i zardzewiały łańcuch piękną, błyszczącą warstwą miedzi.
Na ostatnich w tym okresie szkolnym zajęciach zajmowaliśmy się także kolorem. Dowiedzieliśmy się w jakich sytuacjach substancje chemiczne zmieniają barwę oraz jak możemy to wykorzystać. Udało nam się zrobić kilka rodzajów atramentu sympatycznego, z których każdy wywoływany był w inny sposób. A na koniec zafundowaliśmy sobie "burzę w probówce".

SP Czułów

Galeria

Galeria

Galeria

Galeria