20 lipca 2016 Oświata

W KILKU SŁOWACH O TYM, JAK PRACOWALIŚMY Z OK ZESZYTEM

 Naszą przygodę z ocenianiem kształtującym rozpoczęliśmy już w klasie  pierwszej. Najpierw na nasze lekcje zawitały metodniki OK. i patyczki do losowania (na których  wpisaliśmy swoje imiona). Zaczęliśmy tez pracować w oparciu o NaCoBeZU (na co będziemy zwracać uwagę) i cele lekcji, które wpisywaliśmy lub wklejaliśmy  w naszych zeszytach.

W KILKU SŁOWACH O TYM, JAK PRACOWALIŚMY Z OK ZESZYTEM

SP nr 1 w Kaszowie – klasa II

 Naszą przygodę z ocenianiem kształtującym rozpoczęliśmy już w klasie  pierwszej. Najpierw na nasze lekcje zawitały metodniki OK. i patyczki do losowania (na których  wpisaliśmy swoje imiona). Zaczęliśmy tez pracować w oparciu o NaCoBeZU (na co będziemy zwracać uwagę) i cele lekcji, które wpisywaliśmy lub wklejaliśmy  w naszych zeszytach.
OK. ZESZYTY w ramach projektu prowadzonego przez Szkołę Uczącą Się (program realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańską Fundację Wolności). założyliśmy od drugiego półrocza tego roku szkolnego kiedy to zgłosiłam udział mojej klasy w projekcie „OK. ZESZYT”.  Zeszyty służyły planowaniu, monitorowaniu i ewaluacji procesu uczenia się uczniów. Pomagały we wprowadzeniu do procesu uczenia się uczniów pięciu strategii oceniania kształtującego: określania i wyjaśniania uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu, organizowania w klasie dyskusji, zadawania pytań i zadań dających informację,  czy i jak uczniowie się uczą, udzielania uczniom takich informacji zwrotnych, które umożliwiają ich widoczny postęp, umożliwianie uczniom, by korzystali wzajemnie ze swojej wiedzy i umiejętności, wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu własnego uczenia się. Były to zeszyty formatu A4 w kratkę – jeden wspólny zeszyt  do wszystkich edukacji. Zawierały między innymi: cele poszczególnych lekcji,  kryteria sukcesu do lekcji,  refleksje własne ucznia,  mapy myślowe związane z tematem, prace ucznia, prace domowe wykonane przez ucznia, komentarze nauczyciela do prac ucznia,  oceny koleżeńskie uczniów, samooceny prac uczniowskich oraz odpowiedzi uczniów na pytania kluczowe.
 Na początku każdy uczeń stworzył swoją stronę tytułową zeszytu. Wykorzystaliśmy do tego rysunki Pani Danuty Sterny w formie naklejek, które wydrukowałam w drukarni. Zabawa była przednia. Dzieci pracowały z wielkim zaangażowaniem.  Potem wkleiły na okładkę od wewnątrz stałe kryteria sukcesu. Kryteria informowały dzieci, o tym, na co będziemy zwracać uwagę, żeby pięknie pisać i czytać, ładnie recytować wiersze i wypowiadać się ustnie. Jak rozwiązywać zadania tekstowe i wykonywać prace plastyczne żeby osiągnąć sukces. Potem już pracowaliśmy  z OK zeszytem systematycznie. Z lekcji na lekcję nasze strony zeszytów były coraz ładniejsze, a praca  „szła” nam coraz sprawniej.
Ogromnym wsparciem była dla mnie (a zarazem dla moich uczniów)  grupa OK. ZESZYT na facebook-u. Super pracuje się z tak zaangażowaną grupą. Było warto. Zeszyty są fantastyczne. Dzieci mogą wracać do nich przez wiele lat, bo są w nich zawarte rożne przydatne informacje, a co więcej mogą być świetną pamiątką.   
W ostatnim tygodniu roku szkolnego otrzymaliśmy list z Warszawy, który zawierał dyplomy dla nas. Pani Dyrektor Barbara Szewczyk wręczyła  nam je uroczyście na apelu szkolnym.                                                                                          Renata Mądry

 

Galeria

Galeria

Galeria

Galeria

Galeria

Galeria